Баговицька ЗОШ І-III ст.
ВИХОВНИЙ ЗАХІД
«Україно, Соборна державаСонценосна колиско моя»
(До
дня соборності України)
Учитель:
Ремарчук
О.М.
Мета. Поглибити знання учнів із різних
періодів історії України; розвивати вміння працювати з додатковою історичною
літературою; виховувати патріотичні почуття.
(Урочисто прибрана зала. Обабіч сцени стоять два
столики. На одному, серед барвистих квітів і пшеничного колосся, на вишитому
рушнику виставлені національні символи України: герб, прапор, карта-схема
України. На другому, на вишитих рушниках – хліб і свічки).
Вчитель. Дорогі діти! Шановні колеги!
Сьогодні ми зустрілися в цьому залі, щоб ще раз пригадати історію українського
народу, вшанувати борців за волю і незалежність України! Чому саме сьогодні?
Тому, що в січні завершується цикл важливих історичних дат України. У січні 1918
року було видано IV Універсал
Центральної Ради, який проголосив незалежність України.
22 січня 1919 року в Києві на Софіївському майдані було
об'єднано всі українські землі в єдину соборну українську державу. Цей день
увійшов в історію як День злуки.
29 січня вся учнівська і студентська молодь України вшановує
пам'ять студентів і гімназистів, які загинули в бою під Кругами.
Учні-старшокласники нашої школи підготували літературно-музичну композицію,
присвячену цим подіям.
1-й
ведучий.
Ми йшли до тебе, незалежність,
Через віки, через роки!
Цей шлях пролили й застелили
Дочок й синів кров і кістки.
Не вправі ми забуть події
Тих бурних літ –
Жовтії Води, Корсунь, Крути,
їх окропив нації цвіт.
2-й
ведучий.
Кращі із кращих за свободу
Сміливо стали без вагань,
За долю усього народу
В години визвольних змагань.
В наших серцях і в нашій крові
Дух, що його зродив Тарас.
Вічно живе і закликає
До боротьби і праці нас.
Хто каже, що ми незалежність
Без краплі крові здобули,
Той гнівить Бога, зневажає тих,
Хто за неї полягли.
1-й
ведучий.
Україно моя! Ти не символ, а доля.
Доля надто гірка, доля дуже солодка.
Смерть Івана Сірка, каземат Полуботка,
Соловки і поразки Мазепи,
І козацькі хрести на могилах в степу,
Бо стрілецькі тіла біля Бродів у полі,
І вояки упали, що померли за волю.
2-й
ведучий.
Берестечко, Базар, Бережани і Крути –
Все це доля твоя – усього не забути.
Через тюрми ГУЛАГу, на кривавій Голгофі
Пролягав хресний шлях молодих патріотів.
Україно моя, ти не символ, а доля.
(Лунає пісня «Моя Україно!»).
1-й учень. Історія була
жорстокою з Україною. Протягом багатьох століть український народ не раз
піднімався на боротьбу з поневолювачами. Море крові пролили наші предки, щоб
повернути втрачену державність і невмирущу славу Київської Русі.
2-й учень. Славну сторінку
в українську історію вписав Богдан Хмельницький. Саме він зробив першу спробу
повернути Україні волю.
3-й учень. 1648-1654 – роки
Визвольної війни українського народу проти польських поневолювачів. Ллється
кров, гине цвіт української нації. Україно моя! Ти не символ, ти – доля, Доля
досить гірка.
4-й
учень.
Ой чого та чайка скиглить над водою,
Про що хвиля шепче тихо з осокою?
Плаче чайка, скигле, чорний ворон кряче,
Плюшева питає: «Де козак гуляє?
Де козак гуляє? Де Січ, її слава, де її клейноди?
Де церква святая?
В ній гетьмани зброю свою освятили,
В ній богу молились і Бога просили».
5-й
учень.
Дай нам, Боже, силу, дай нам, Боже, вдачі,
Захисти від шаблі голови козачі.
Захисти нас, Боже, матір і дитину,
Захисти сестрицю й нашу Україну.
Нашу Україну, її рідну мову,
Пісні солов’їні, зелену діброву.
Захисти наш Боже, святії могили,
Де навік спочили сини України.
6-й
учень.
Я йшов кривавими житами
І знов піду, де гул і мла.
Лиш одного я хочу, мамо,
Щоб ти щасливою була.
Хай про Богдана спів мій лине
Хоч він і пан, та серце мав,
За суверенність України
Боровся він і в цім був прав.
(Лунає пісня «Козацькому роду нема
переводу»).
1-й
учень. Другу спробу відтворити самостійну державу здійснили
українці на початку XX століття.
Спогадаймо тяжкий час, лихую годину,
Й тих, що вміли умирати за нашу Вкраїну.
2-й учень. Чотири роки
вирувала Перша світова війна і кінця її не було видно. Склалося так, що
українці опинилися по різні боки фронту, та, мобілізовані до армій воюючих
країн, змушені були стріляти один в одного.
3-й учень. Народи воюючих
країн виснажувалися у цій війні. Невдоволення погіршенням життя, невдачі на
фронтах, неспроможність царського уряду і військового командування перемогти
або погодитись на мир призвели до відкритих виступів.
4-й учень. У Росії
перемогла Лютнева демократична революція, поваливши царську владу. Це дало
початок Українській національно-демократичній революції. Події цієї революції
відкрили новітню добу в історії України.
5-й учень. На уламках
Російської імперії виникла Українська Центральна Рада – революційна влада в
Україні, яка і стала організатором боротьби за створення незалежної Української
держави на чолі з Михайлом Грушевським.
6-й учень. 7 листопада 1917
року Центральна Рада, виконуючи роллю українського народу, проголосила УНР. А
вже через три дні,
10 листопада 1917 року в Петрограді було прийнято рішення послати армійські частини для придушення «контрреволюції» на півдні Росії. До контрреволюції була віднесена і Центральна Рада. Так розпочалася війна Радянської Росії із законною владою України. На територію нашої держави наступала 30-ти тисячна більшовицька армія під керівництвом В. Антонова-Овсієнка.
10 листопада 1917 року в Петрограді було прийнято рішення послати армійські частини для придушення «контрреволюції» на півдні Росії. До контрреволюції була віднесена і Центральна Рада. Так розпочалася війна Радянської Росії із законною владою України. На територію нашої держави наступала 30-ти тисячна більшовицька армія під керівництвом В. Антонова-Овсієнка.
(Лунає пісня «Ой у лузі червона
калина»).
1-й ведучий. Напередодні
вирішальних боїв а Київ 22 січня 1918 року тральна Рада ухвалила свій IV
Універсал, яким УНР оголошувалася цілком незалежною державою.
(Ведучий зачитує витяг із IV
Універсалу Центральної Ради).
2-й
ведучий. «Народе України!
Однині УНР стає самостійною, ні від кого незалежною,
вільною, суверенною державою українського народу.
З усіма сусідніми державами ми хочемо жити в злагоді й
приязні, але ні одна з них не може втручатися в життя самостійної Української
Республіки. Влада в ній буде належати тільки народу.
Українська
Центральна Рада. Київ, 22 січня 1918 року».
1-й учень. Це було історичне рішення. Однак воно не врятувало УНР.
Сили були надто не рівні. Радянські війська під Києвом мали значну перевагу.
Центральна Рада і всі її установи переїхали у Житомир. Над Матір’ю-Україною
нависла смертельна небезпека.
2-й учень. А щоб стримати
просування до Києва більшовицьких військ, був наспіх сформований і відправлений
поїздом до Бахмача допоміжний курінь студентів, гімназистів-старшокласників і
військових курсантів під командуванням сотника Омельченка, який складався з 5000
осіб.
3-й учень. 29 січня
вдосвіта поїзд зупинився станції Крути. Заметене снігом поле, а на ньому – юнаки,
без штабу, маючи по три набої на душу. Вони кинулися у свою першу і останню
атаку – і майже всі загинули. Ті, кому вдалося вціліти, розібрали колію і
зуміли на деякий час затримати наступ.
4-й учень. Тіла юнаків, які
загинули в бою під Кругами, були перевезені до Києва і перехоронені на
Аскольдовій могилі. Молодий поет Павло Тичина гаряче відгукнувся на
цю подію.
5-й учень.
На Аскольдовій могилі поховали їх –
Триста мучнів-українців, славних, молодих.
На Аскольдовій могилі українській цвіт!
По кривавій, по дорозі нам іти у світ.
1-й
учень. Україно, наша прекрасна і багатостраждальна ненько!
Скільки випробувань випало на твою долю! Ти мов чайка, падала на скелі й билася
об них грудьми. Скількох синів не дочекались із Соловків Колими?
2-й
учень.
В вікно б'є вітер непривітний,
Дощем, як снігом в час зими —
І дивляться Василь Блакитний,
І Хвильовий на мене з тьми...
Чого ви дивитесь із ночі?
Ви прожили свій вік не зря.
В одного сині-сині очі
В другого карі, як зоря.
3-й
учень.
Душа Миколи Куліша
Крилами б'є в вікно блакитне.
И крізь ніч похмуру й непривітну,
В мою поему поспіша.
Він геній був... І от не стало
Орла духовних тих висот.
Пішов у небуття, як дим...
І Лесь Курбас пішов за ним.
Серця спинились їхні чулі...
Од голоду, а чи від кулі?
(Лунає пісня «Я згадую часто неволю
свою»).
4-й
учень. І в кожного, хто з’єднав
свої руки в знак соборності України в пам'яті зринали слова тисячолітньої
заповіді Ярослава Мудрого:
Не
сваріться, жийте в згоді,
Тільки
мир збере усе,
А
незгода, наче вітер, все по полю рознесе.
А не
будете йти разом ви до спільної мети,
То розгубите ту землю, що придбали вам батьки.
3-й
учень. О, Україно, твої діти прокидаються від тяжкого затяжного
сну-забуття і виростають у них орлині крила їхніх дідів-прадідів.
4-й
учень. Тож любимо Тебе, як заповідав безсмертний Шевченко!
5-й
учень. Молимося за нашу Україну, Боже, і благаємо: храни нас у
цей тяжкий час, не дай нам упасти духом, а бути мужніми, як Тарас, даруй світло
прозріння, добру волю, яку заслуговує наш народ. Дай, Боже, нашим дітям
майбутнє.
(Лунає пісня «Молитва за Україну»).
Немає коментарів:
Дописати коментар