середа, 2 листопада 2016 р.

Виховний захід «Україно, Соборна державо Сонценосна колиско моя»

Баговицька ЗОШ І-III ст.


  
ВИХОВНИЙ ЗАХІД

 «Україно, Соборна державаСонценосна колиско моя»

 (До дня соборності України)



Учитель:
Ремарчук О.М.







Мета. Поглибити знання учнів із різних періодів історії України; розвивати вміння працювати з додатковою історичною літературою; виховувати патріо­тичні почуття.
(Урочисто прибрана зала. Обабіч сцени стоять два столики. На одному, серед барвистих квітів і пшеничного колосся, на вишитому рушнику виставлені національні символи України: герб, прапор, карта-схема України. На другому, на вишитих рушниках хліб і свічки).
Вчитель. Дорогі діти! Шановні колеги! Сьогодні ми зустрілися в цьому залі, щоб ще раз пригадати історію українського народу, вшанувати борців за волю і незалежність України! Чому саме сьогодні? Тому, що в січні завершується цикл важливих історичних дат України. У січні 1918 року було видано IV Універсал Центральної Ради, який проголосив незалежність Ук­раїни.
22 січня 1919 року в Києві на Софіївському майдані було об'єднано всі українські землі в єдину соборну українську державу. Цей день увійшов в історію як День злуки.
29 січня вся учнівська і студентська молодь України вшановує пам'ять студентів і гімназистів, які загинули в бою під Кругами. Учні-старшокласники нашої школи підготували літературно-музичну композицію, присвячену цим подіям.
1-й ведучий.
Ми йшли до тебе, незалежність,
Через віки, через роки!
Цей шлях пролили й застелили
Дочок й синів кров і кістки.
Не вправі ми забуть події
Тих бурних літ
Жовтії Води, Корсунь, Крути,
їх окропив нації цвіт.

2-й ведучий.
Кращі із кращих за свободу
Сміливо стали без вагань,
За долю усього народу
В години визвольних змагань.
В наших серцях і в нашій крові
Дух, що його зродив Тарас.
Вічно живе і закликає
До боротьби і праці нас.
Хто каже, що ми незалежність
Без краплі крові здобули,
Той гнівить Бога, зневажає тих,
Хто за неї полягли.
1-й ведучий.
Україно моя! Ти не символ, а доля.
Доля надто гірка, доля дуже солодка.
Смерть Івана Сірка, каземат Полуботка,
Соловки і поразки Мазепи,
І козацькі хрести на могилах в степу,
Бо стрілецькі тіла біля Бродів у полі,
І вояки упали, що померли за волю.
2-й ведучий.
Берестечко, Базар, Бережани і Крути
Все це доля твоя – усього не забути.
Через тюрми ГУЛАГу, на кривавій Голгофі
Пролягав хресний шлях молодих патріотів.
Україно моя, ти не символ, а доля.
(Лунає пісня «Моя Україно!»).
1-й учень. Історія була жорстокою з Україною. Протягом багатьох століть український народ не раз піднімався на боротьбу з поневолювачами. Море крові пролили наші предки, щоб повернути втрачену державність і невмирущу славу Київської Русі.
2-й учень. Славну сторінку в українську історію вписав Богдан Хмельницький. Саме він зробив першу спробу повернути Україні волю.
3-й учень. 1648-1654 – роки Визвольної війни українського народу проти польських поневолювачів. Ллється кров, гине цвіт української нації. Україно моя! Ти не символ, ти – доля, Доля досить гірка.
4-й учень.
Ой чого та чайка скиглить над водою,
Про що хвиля шепче тихо з осокою?
Плаче чайка, скигле, чорний ворон кряче,
Плюшева питає: «Де козак гуляє?
Де козак гуляє? Де Січ, її слава, де її клейноди?
Де церква святая?
В ній гетьмани зброю свою освятили,
В ній богу молились і Бога просили».
5-й учень.
Дай нам, Боже, силу, дай нам, Боже, вдачі,
Захисти від шаблі голови козачі.
Захисти нас, Боже, матір і дитину,
Захисти сестрицю й нашу Україну.
Нашу Україну, її рідну мову,
Пісні солов’їні, зелену діброву.
Захисти наш Боже, святії могили,
Де навік спочили сини України.
6-й учень.
Я йшов кривавими житами
І знов піду, де гул і мла.
Лиш одного я хочу, мамо,
Щоб ти щасливою була.
Хай про Богдана спів мій лине
Хоч він і пан, та серце мав,
За суверенність України
Боровся він і в цім був прав.
(Лунає пісня «Козацькому роду нема переводу»).
1-й учень. Другу спробу відтворити самостійну державу здійснили українці на початку XX століття.
Спогадаймо тяжкий час, лихую годину,
Й тих, що вміли умирати за нашу Вкраїну.
2-й учень. Чотири роки вирувала Перша світова війна і кінця її не було видно. Склалося так, що українці опинилися по різні боки фронту, та, мобілізовані до армій воюючих країн, змушені були стріляти один в одного.
3-й учень. Народи воюючих країн виснажувалися у цій війні. Невдоволення погіршенням життя, невдачі на фронтах, неспроможність царського уряду і війсь­кового командування перемогти або погодитись на мир призвели до відкритих виступів.
4-й учень. У Росії перемогла Лютнева демократична революція, поваливши царську владу. Це дало початок Українській національно-демократичній революції. Події цієї революції відкрили новітню добу в історії України.
5-й учень. На уламках Російської імперії виникла Українська Центральна Рада – революційна влада в Україні, яка і стала організатором боротьби за створення незалежної Української держави на чолі з Михайлом Грушевським.
6-й учень. 7 листопада 1917 року Центральна Рада, виконуючи роллю українського народу, проголосила УНР. А вже через три дні,
10 листопада 1917 року в Петрограді було прийнято рішення послати армійські частини для придушення «контрреволюції» на півдні Росії. До контрреволюції була віднесена і Центральна Рада. Так розпочалася війна Радянської Росії із законною владою України. На територію нашої держави наступала 30-ти тисячна більшовицька армія під керівництвом В. Антонова-Овсієнка.
(Лунає пісня «Ой у лузі червона калина»).
1-й ведучий. Напередодні вирішальних боїв а Київ 22 січня 1918 ро­ку тральна Рада ухвалила свій IV Універсал, яким УНР оголошу­валася цілком незалежною державою.
(Ведучий зачитує витяг із IV Універсалу Центральної Ради).
2-й ведучий. «Народе України!
Однині УНР стає самостійною, ні від кого незалежною, вільною, суверенною державою українського народу.
З усіма сусідніми державами ми хочемо жити в злагоді й приязні, але ні одна з них не може втручатися в життя самостійної Української Республіки. Влада в ній буде належати тільки народу.
Українська Центральна Рада. Київ, 22 січня 1918 року».
1-й учень. Це було історичне рішення. Однак воно не врятувало УНР. Сили були надто не рівні. Радянські війська під Києвом мали значну перевагу. Центральна Рада і всі її установи переїхали у Житомир. Над Матір’ю-Україною нависла смертельна небезпека.
2-й учень. А щоб стримати просування до Києва більшовицьких військ, був наспіх сформований і відправлений поїздом до Бахмача допоміжний курінь студентів, гімназистів-старшокласників і військових курсантів під командуванням сотника Омельченка, який складався з 5000 осіб.
3-й учень. 29 січня вдосвіта поїзд зупинився станції Крути. Заметене снігом поле, а на ньому – юнаки, без штабу, маючи по три набої на душу. Вони кинулися у свою першу і останню атаку – і майже всі загинули. Ті, кому вдалося вціліти, розібрали колію і зуміли на деякий час затримати наступ.
4-й учень. Тіла юнаків, які загинули в бою під Кругами, були перевезені до Києва і перехоронені на Аскольдовій могилі. Молодий поет Павло Тичина гаряче відгукнувся на цю подію.
5-й учень.
На Аскольдовій могилі поховали їх
Триста мучнів-українців, славних, молодих.
На Аскольдовій могилі українській цвіт!
По кривавій, по дорозі нам іти у світ.
1-й учень. Україно, наша прекрасна і багатостраждальна ненько! Скільки випробувань випало на твою долю! Ти мов чайка, падала на скелі й билася об них грудьми. Скількох синів не дочекались із Соловків Колими?
2-й учень.
В вікно б'є вітер непривітний,
Дощем, як снігом в час зими
І дивляться Василь Блакитний,
І Хвильовий на мене з тьми...
Чого ви дивитесь із ночі?
Ви прожили свій вік не зря.
В одного сині-сині очі
В другого карі, як зоря.
3-й учень.
Душа Миколи Куліша
Крилами б'є в вікно блакитне.
И крізь ніч похмуру й непривітну,
В мою поему поспіша.
Він геній був... І от не стало
Орла духовних тих висот.
Пішов у небуття, як дим...
І Лесь Курбас пішов за ним.
Серця спинились їхні чулі...
Од голоду, а чи від кулі?
(Лунає пісня «Я згадую часто неволю свою»).
4-й учень. І в кожного, хто з’єднав свої руки в знак соборності України в пам'яті зринали слова тисячолітньої заповіді Ярослава Мудрого:
Не сваріться, жийте в згоді,
Тільки мир збере усе,
А незгода, наче вітер, все по полю рознесе.
А не будете йти разом ви до спільної мети,
 То розгубите ту землю, що придбали вам батьки.
3-й учень. О, Україно, твої діти прокидаються від тяжкого затяжного сну-забуття і виростають у них орлині крила їхніх дідів-прадідів.
4-й учень. Тож любимо Тебе, як заповідав безсмертний Шевченко!
5-й учень. Молимося за нашу Україну, Боже, і благаємо: храни нас у цей тяжкий час, не дай нам упасти духом, а бути мужніми, як Тарас, даруй світло прозріння, добру волю, яку заслуговує наш народ. Дай, Боже, нашим дітям майбутнє.
(Лунає пісня «Молитва за Україну»).










                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Немає коментарів:

Дописати коментар